MOUNT AGUNG VOLCANO

In Travel by Lili Pataki4 Comments

HUN: Az utolsó bejegyzésemben azt ígértem, hogy legközelebb beszámolok Baliról, de először az aktuális helyzetről szeretnék pár mondatot és tanácsot írni.

November 25-én újra működésbe lépett a Mount Agung vulkán, bár ennek semmi jelét nem tapasztaltuk Nusa Dua-n. Kirándultunk, fürödtünk, szörfözni mentünk, nem foglalkoztunk a hírekkel, mivel a repjegyünk csak november 30-ra szólt.

A probléma a repterek bezárásával kezdődött: vasárnap lezárták a szomszéd sziget, Lombok repterét. Hétfőn mind Bali, mind Lombok zárva volt, kedden Lombok részlegesen üzemelt, Bali zárva maradt. Ma pedig hasonló a helyzet. Sajnos jelenleg már több 10 ezer turista rekedt Balin és Lombokon, többségük ausztrál. Információ van, azonban a legtöbb nem aktuális, legjobban a helyiektől lehet tájékozódni. Mivel közeleg az év végi csúcsszezon, a helyieket nagyon aggasztja a vulkán miatti helyzet, nem akarnak pánikot kelteni, emiatt sajnos kevés a megbízható hír. Bárkivel beszéltünk, kevésbé a biztonsága miatt aggódott, sokkal inkább a megélhetése miatt, hisz Bali lakóinak jelentős része a turizmusból él. Persze a social media itt is működik, innen is lehet információt keresni, de nekünk leginkább a sofőrünk segített, akit első nap ismertünk meg és Ő szállított minket ide-oda Balin.

Amit tehetsz

1. Pár nappal meghosszabbítod az ittléted, legtöbben kényszerből ezt teszik vagy

2. Keresel gyorsan egy alternatívat, mi emellett döntöttünk, mivel december 2-ra van hazafelé jegyünk Bangkokból, valahogy oda kell érnünk. Ezért választottuk, hogy átmegyünk Java-ra. Miért ezt az opciót választottuk? Mert az Air Asisa elérhetetlen, információt nem ad, konkrétan nem érdekli az utasok hogyléte.

Holnap (november 30.) kocsival Bali nyugati részére utazunk (kb. 4 óra), onnan komppal Java-ra (kb. 1 óra), majd onnan a legközelebbi nemzetközi reptérre, Surabaya-ra (kb. 6 óra). A szállodánk a kikötőig + hajójegy 9, 500 000 IDR-s ajánlatot adott (kb. 700 USD) 4 főre. Ezzel szemben a helyi sofőr (Ari) ajánlata 4 főre 3, 500 000 IDR-be fáj (kb. 260 USD), ebbe beletartozik a Bali nyugati részére elvitel, komp, majd a javai kikötőből Surabaya. Hogy tényleg ez volt-e a jó választás, csak akkor derül ki, ha megérkeztünk Surabayara, ja és még helyben szállást is találunk 1 éjszakára.

Több óra keresgélés után tegnap találtunk repjegyet Surabayaról Bangkokba 1 átszálással Brunei-n keresztül utazunk (nyugi, én sem tudtam, hogy ez egy létező ország, az uralkodó itt Evian vízzel itatja versenylovait).

Ez a kitérő az egész családnak (4 fő) 1500 USD-be kerül, szemben a Bali- Bangkok 600 USD-s Air Asia jegyével, amit úgy tűnik elbuktunk. Kevés esélyt látunk arra, hogy ezt a pénzt visszakapjuk.

Bár úgy tűnik az egész helyzet, mint egy ’menekülés az Édenből’, hiszen a fő gond: hogyan tudsz Baliról elutazni? Amúgy az élet, az idő továbbra is fantasztikus.

Mindezek ellenére szerencsés helyzetben érezhetem magam, hiszen a családdal együtt utazok, így közösen meg tudtuk oldani a problémát. Ha egyedül/ barátokkal lennék, nem csak az anyagi oldala, hanem az utazás megszervezése is komoly problémát jelentene. Mindannyian drukkolunk azoknak, akik egyedül vannak, hogy sikerüljön a szerencsés hazatérés!

Ha rendben megérkeztünk Bangkokba, akkor jelentkezem majd a részletes Bali beszámolóval.

ENG: Keeping my original promise of posting on Bali, let me update you on the most recent situation on the island.
While business as usual on Bali due to the eruption of Mount Agung Volcano on 25th November, first Lombok and later the Bali airport were closed and all flights have been suspended. Due to the delays couple of thousands of tourists already trapped as it is almost impossible to leave. The information flow is quite weak you’d better to talk to local or check Social media sites. It is also difficult to connect most of the airlines, lines are very busy.
since the highest tourist season is just about the corner local people are lesser worried about the volcano, but rather about their living as their main source of revenue for tourism is under threat. A local taxi driver helped us a lot in giving us useful information.

How to deal with the current situation?

Option 1: Extend your stay if you don’t have urgent connecting flight(s).
Option 2: Try to leave the island somehow. We choose this since our connecting light from Bangkok is due on 2nd December. Unfortunately, no way we could reach out Air Asia from where we bought our original Denpasar- Bangkok tickets.

So tomorrow on 30th November we are taking a cab to the western port of Bali (appr. 4 hours) than by ferry boat going to Java (appr. 1 hour) from where we will go to the first international Airport at Surabaya (appr. 6 hours). Our hotel offered this package for 4 of us at 9. 500 000 IDR (appr. 700 USD) which includes only travel and ferry fee but nothing from the port to Surabaya. On the opposite, the local driver suggested a package for 3. 500 000 IDR (appr. 260 USD) from hotel all way to Surabaya airport. Of course, we can only judge whether we made a good decision or not after arriving safely at Surabaya and finding a hotel close to the airport. Let’s hope for the best.

Searching for available tickets took us several hours yesterday… Finally, we’ve found an exotic route from Surabaya via Brunei (don’t worry, I did not have any idea of the existence of this country at all until now). This extra route will cost us around 1500 USD versus 600 USD for the Denpasar- Bangkok flight. Most probably we can say goodbye to this fare by Air Asia.

Although it may seem as an ’escape from Eden’ the life in Bali is still very calm and the weather is fantastic as well.

I feel lucky traveling with my family so we are solving those problems together. Had I travelled on my own/ or with friends it would have caused headache to tackle with all those issues not even mentioning the financial consequences.

We all wish luck to those temporary trapped on the island, hopefully conditions will improve and they can safely leave Bali!

Once we arrived in Bangkok, I will update you on our experiences.

UPDATE

HUN: Megígértem, hogy jelentkezem Bangkokból, hogy elmeséljem miként sikerült, avagy nem sikerült odaérnünk, azonban néhány fennakadás miatt a bejegyzést nem sikerült időben megosztanom. Az eredeti terv szerint a csütörtök délelőtti Bali-Bangkok járatra volt repjegyünk, ám mivel szinte biztos volt, hogy a gép nem fog elindulni, ekkora már megvettük az új repjegyeinket, mely a surabayai reptérről (kocsival kb. 15 óra út Baliról) indult volna és egy átszállással (Brunei-n keresztül) érkeztünk volna Bangkokba. Szerda este felhívtuk a taxi sofőrt, Arit, hogy reggel 8-ra jöjjön értünk és lelkiekben felkészültünk a 15 órás útra. Szerda este utoljára elindultunk vacsorázni, ahova a helyi busszal mentünk. A buszon többnyire mindenki a hazajutásról beszélgetett, minket is megkérdeztek, hogy mi a tervünk. Elmeséltük, hogy mi végül a surabayai útvonalat választottuk, hiszen a járatunk biztosan nem fog elindulni Denpasarból. Ahogy ezt kimondtuk, egy ausztrál pár közölte velünk, hogy ez sem a legjobb megoldás, mert a javai kikötőnél tombol a tájfun, így nyakig érő víz áll az utakon és a kocsik nem tudnak közlekedni. Ezt a beszélgetést megelőzően teljesen nyugodtan indultunk el vacsorázni, a buszról leszállva azonban már csak azon járt az agyunk, hogy hogyan érjük el az összeköttetésünket, ha a surabayai megoldás sem lehetséges.

Felhívtuk Arit (+62 819 995 06 888), a sofőrt, aki a kint létünk alatt furikázott minket, hiszen fontos tudni, hogy kedvezőbb megegyezni egy árban egy helyi sofőrrel/ taxissal, mint folyamatosan külön taxiba szállni. Ari rendkívül becsületes, kedves, megbízható, tájékozott mindenkinek tiszta szívből ajánlom, hogy keresse fel, ha Balin jár!! (Természetesen hozzájárult, hogy az elérhetőségét megosszam Veletek és tárt karokkal várja a magyarokat!) Mindent tud Baliról és szívesen szervez programokat is, minket is olyan helyekre vitt el, amelyekről csak a helyiek tudnak, így még jobban megismerhettük Balit.

Szóval felhívtuk Arit, hogy megérdeklődjük, neki mi a véleménye a jávai helyzetről, el tudunk-e indulni reggel, van-e értelme, át tud-e minket vinni Surabayara a kisebb árvíz ellenére? Azt mondta igen, tud más útvonalat is, ne aggódjunk. Biztos, ami biztos, még szerda este becheckoltunk a denpasari járatunkra is, hátha szerencsével járunk. Csütörtök reggel, egyre több járat indult és érkezett a denpasari reptérre, így úgy döntöttünk, mindegy, ha 3 órával később érkezünk Surabayaba, azért próbáljunk megérdeklődni a reptéren is, hogy előreláthatólag elindul-e a gép Denpasarból Bangkokba. A történtek ellenére egyáltalán nem volt pánikhangulat, az emberek kicsit erőszakosabbak voltak, de ezt leszámítva teljesen nyugodt volt a reptér. Egy óra érdeklődés után kiderült, hogy a járatunk tervezett időre ki van írva, így megbeszéltük Arival, hogy a repülő felszállásáig várjon ránk a parkolóban, hiszen sokszor utolsó percben törlik a járatokat és akkor élnünk kell a másik opcióval. Szerencsével határos módon 11 körül hívhattuk Arit, hogy nyugodtan menjen haza, nem kell ránk várnia, hiszen a gépünk elindul.

Végül az eredeti terv szerint érkeztünk Bangkokba, így volt alkalmunk kiélvezni az előre megtervezett 2 napot is. Bár a Surabayaba vezető út összegét és a Surabayából Bangkokba megvásárolt jegyeinket is úgy tűnt, hogy elvesztjük, mégis szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a végén minden a terv szerint haladt. A Brunei repülőtársaság ügyfel szolgálata rendkívül megértő volt es a váratlan helyzetre való tekintettel visszatérítettek a repjegyek arat. Bár enyhén szólva kicseszett velünk a Mount Agung vulkán, mégis egy felejthetetlen élménnyel gazdagodtunk.

ENG: I promised to updated you about our adventure in Bali after all the difficulties we’ve experienced due to the eruption of the Mount Agung Volcano but unfortunately some technical issues caused some delay and I could not access my Blog.

Originally, we had tickets for the Bali-Bangkok morning flight on Thursday, however it seemed pretty unlikely that our plane would take off as 90% of the flights were cancelled. By this time we’ve already purchased our new tickets from Surabaya (which is approximately a 15 hours drive from Bali). We’ve called Ari (+62 819 995 06 888) – our driver who was our guide the whole time while we were in Bali and I can only recommend him whenever you need a ride as he knows the Island like the back of his palm. He is a very nice and reliable person! Also, the price he charges is pretty reasonable, actually much lower than getting into a random taxi, plus his van is quite spacious (6 people can fit into it easily). We agreed that he would pick us up on Wednesday around 8 am to take us to Surabaya. After we packed our suitcases, we decided to say goodbye to Bali with a final family dinner so we took the local bus to a nice restaurant. The bus was full of foreigners and everyone was talking about how to get home. Some were already ’froced’ to stay in Bali as their flight got cancelled and others were making plans how to leave the island. We started to chat with an Australian couple and told them about our plan to leave from Surabaya. They warned us that our plan might not work out as the main roads in Java are flooded and cars are unable to get through. I must say that after this short conversation we felt pretty devastated and started to worry about the next day. We gave a call to Ari to ask him if he knows anything about the flood. He said we should be okay so let’s leave according to the plan. When we got home from the dinner we decided to proceed with the online check-in just in case. The next day we were told by the hotel manager that the airport has re-opened so we decided to go there first and check out the situation. When we got there it was a little chaotic. There were a lot of stranded tourists and due to the lack of reliable information everyone seemed puzzled. All of a sudden we noticed that the check-in for Bangkok was open. Long story short we managed to get on our original flight and made it to Thailand according to the original plan. Oh yes and guess what! My brother got in touch with the other airline to explain them the whole situation and thanks to their excellent customer service our tickets were refunded. Hurray!!!

I must say that even though Mount Agung was messing with us, it did not ruin our Holiday and we are full of unforgettable memories!